Firmatur, Gruppereiser, Inspirasjon, Reisemål i Spania

Reisebrev fra Pilgrimsvandring til Santiago

Pilgrimsvandring i vårt eget liv –  fundere på hvor veien går videre……

Som en flittig vandrer i fjellet i Sør Spania, hvor jeg virkelig føler meg i mitt rette element. Er det en inspirasjon og glede å få lov til a ta med meg  vandreentusiaster med  en spirituell ånd og i middelalderens kristnes fotspor  frem til Santiago de Compostela.

Pilgrimledet til Santiago er en av de turene som jeg setter mest pris på å få være med på. Å kunne dele å vise frem  Spanias landsbygd, en del av Spania som mange ikke møter på sine ” Sydenturer”, og som gir deg et helt annet bilde av Spania enn du finner på Sol og badferie  på Gran Canaria eller Alicante.

pilgrimstur-sarria-2017

Dag 1 Høye forventninger og spanske gloser

Jeg møter de spendte pilgrimmene på Madrids flyplass hvor vi sammen kjører de ca.  600 km frem til vårt start sted Sarria som ligger 114 km fra Santiago, det er innenfor de 100  km man må gå for å få det gjeve pilgrimsdiplomet. På turen  ser hvordan  landskapet endrer seg fra den vibrerende hovedstad metropolen Madrid forbi Castilla Leon og sine mange vinområder som Rueda og Ribera de Duero til vi kommer frem til de galisiske åsene og skogene som vi vil se mye av de kommende dagene. På turen blir det tid til og dele forventninger og  øve på viktige Spanske gloser  som ” Aseo por favor” som betyr ” Toalett vær så snill” og “Buen Camino” som er en hilsen til likesinnede pilgrimmer om et ønske om en “fin tur videre.”

pilgrimstur-sarria-2017-2
pilgrimstur-sarria-2017-12

Dag 2 – Kjempe klar og med friskt mot

Vi overnatter på et moderne pilgrimshotell med sekker og staver så langt oye kan se.  Alle pigge og glade for turens første vandredag. Vi møtes til en god frokost  hvor de fleste finner det de ønsker, eller tilpasser seg så godt de kan det spanske frokosttilbudet, jeg for min del har lært etter flere turer og har med meg en egen musliblanding for sikkerhetskyld 😉

Jeg har som fast rituale at vi tar et felles gruppebilde hver eneste morgen før vi starter, turens første gruppebilde  er inget unntak og blir tatt med full oppstilling av alle damene i sin vakreste prakt foran  hotellet i Sarria. Vi  rusler ut av den sjarmerende landsbyen mens vi leter etter de gule pilene eller skjellene som kommer til å bli våre veiviser hele denne turen. Alle er  friske og klare uten helt å vite hva de går til…..  Jeg har delt ut et pilgrims pass hvor man skal samle stempel minst 2 hver dag for å bevise at man har gått hele veien frem til Santiago.

Selv om vi alle starter likt blir gruppe fort delt opp i mindre gjenger noen har kommer sammen og rusler i sin egen takt, andre tar bilder i ett sett av vakker natur og nydelig utsikt, gamle og nye staute steinbygninger og selvfølgelig de obligatoriske selfiesene underveis. Men felles har vi alle at vi i dag skal gå 23 lange og motiverende km.

pilgrimstur-sarria-2017-7
pilgrimstur-sarria-2017-11

Dag 3 Landsbyen som ble oversvømt og flyttet

Landsbyen Portomarin, hvor vi sover den 2. natten har en underlig historie. Den lå ved elvebredden ved Miñoelven, da vannet  steg så høyt at deler av byen ble liggende under vann. Derfor ble det bestemte at de skulle flytte byen lengre  opp i høyden  til et tryggere sted. Man kan fortsatt se hvor den gamle byen lå på Miños elvebredder.  Historien og legenden  sier at kirken som i dag har en sentral plass  i den nye landsbyen  ble flytte stein for stein til sin nåværende plass.

Etter gårsdagens  23 km lange vandring er beina ganske støle men samtidig motiverte for  en ny dag med flott vandring, vakker natur og typisk galisisk landskap.  Underveis går vi forbi mange gårder som tilbyr både mat og drikke gratis…….  utrolig nok  er alt basert på frivillighet og du legger igjen det som du selv ønsker for det du tar. Allikevel tror jeg nok det er god business for det er en god del av gårdene som har beskjeftiget seg  med å bake deilige nybakte kaker og   hjemmelaget både honning og syltetøy som de  til tilbyr forbipasserende pilgrimmer.

pilgrimstur-sarria-2017-6
dav
pilgrimstur-sarria-2017-5

Dag 4 tøffe tak selv for en pilgrim

Den 3. vandredagen er den lengste etappen og en prøvelse for mange. Det er 30  imponerende km. og  etter min mening kanskje en av de aller fineste etappene.  Turen går lette igjennom imponerende tuneller i det skogkledde landskapet, som ser nesten litt spøkelsesaktige ut,  som om de var tatt ut i fra et av Asbjørnsen og Moe’s eventyr.  Et av høydepunktene på dagens etappe er besøk på en lokal restaurant hvor deres spesialitet er ” Pulpo a la gallega” blekksprut på galisisk vis. En av mine favorittet når jeg er på disse trakter.

Under turen skapes en god stemning og vennskap blir knyttet, en av de flotteste opplevelsene  for meg under disse turene er  gleden ved å treffe å lære å kjenne så mange forskjellige mennesker.  Vi er blitt en god gjeng med damer på tur og vi føler en nærhet som skaper samhold.  Når man vandrer så går praten så lett og man blir kjent igjennom samtaler hvor man utveksler erfaringer  i livet. Vel fremme på hotellet som ligger helt i enden av  landsbyen Arzua er det utrolig deilig og bli servert en velfortjent 3 retters med deilig lokal mat på hotellets restaurant.

pilgrimstur-sarria-2017-14
pilgrimstur-sarria-2017-9

Dag 5  finne din egen “camino”

Ved frokost  er det umulig å unngå en rapport på gnagsår  og andre skader halv veis på vår vandring. Selv for vante vandrere kommer  det ofte  noen overraskende gnagsår.  Ut i fra Arzua, fortsetter vi på de galisiske stiene i vakker natur og bølget landskap. Turen i dag tar oss forbi små gårdsbruk, vi møter både kuer og sauer på veien, og vi ser mais og store grønnsaksåkre.

Jeg har alltid et mål med turen at hver og en skal få oppleve sin “Camino” som vi kaller det, så selv om vi er en gruppe så oppfordrer jeg alle til å gå i sin egen rytme og stoppe så mye de vil underveis. Men  hver dag har vi et felles stopp hvor vi spiser nistepakken som vi har fått på hotellet før avreise. Tiden står liksom stille og det eneste som driver oss er at vi skal komme frem til neste landsby og om man kommer tidlig eller seint spiller ikke så stor rolle.  Antall kilometer er de samme uansett hvor fort eller sakte du går. Amenal er dagen stoppested og der nyter vi av den deilige  solen  som varmer godt med uteservering mens vi ser spenstige pilgrimmer som går forbi.

Pilgrimsletet til Santiago  startet i Middelalderen da  apostelen Jakob  / Santiago på Spansk,  en av de første kristne martyrer,  ble flyttet til Hispania, og funnet i det som i dag er  Santiago de Compostela ca.  820 e.c. Ryktet spredde seg fort og det ble startet en pilegrimsvei til stedet hvor Jakob ble funnet.  Langs veien ble det bygget  kapeller, kors og sykehus for pilgrimmene som vi fremdeles kan se langs vår vandring. På 14 og 15 hundretallet var det viktig  for en kristen å gå pilegrimsveien. Isabel den katolsk og Fernando de Aragon gikk pilgrimsveien etter at de hadde gjenerobret Spania i 1492.

pilgrimstur-sarria-2017-13
oznor_soft

Dag 6 KATEDRALEN

Dagen starter med regn, ikke helt planlagt men ikke mye å gjøre med, som en innfødt Bergenser har regn aldri bydd på store bekymringer, vi  tar på oss regnkapper og regnbukser og starter  en oppløftende men samtidig vemodig vandring de siste kun 17  km inn til Santiago, vi starter med en ganske markert oppoverbakke. Vi går forbi Santiago flyplass med flyene rett over hodet våres. Det har sluttet å regne og vi fortsetter  en variert vandring videre. Vi kommer frem til Montegozo en høyde hvor vi endelig kan se målet vårt, Santiago,  og vi kan herfra se spirene på den fantastiske katedralen.   På Montegozo finner vi  minnesmerke av Pave San Pedro’s besøket  i Santiago.

Vi går samlet inn i Santiagos gamleby forbi de litt trange steinbygningen før vi går under den karakteristiske undergangen og inn på Plaza de Obradoiro og den fantastiske Katedralen. Her står vi sammen med mange andre pilgrimmer som og har vandret veien frem til Santiago. Følelsene er blandet, mestring « VI KLARTE DET, men samtidig vemodig for at vår vandring er over. Tiden har på en måte stått stille disse dagene som vi har vandret sammen og delt med hverandre gnagsår, trøtthet, hovne bein, vakker natur og gleden ved å vandre og akkurat nå er det som av vi har vendt tilbake til virkeligheten.

Det blir tid til avslapping og ettertanke, det har vært mye og se og oppleve under turen. og for min del er det er alltid noe nytt som man ikke har lagt merke til  tidligere.

Jeg for min del går til Pilgrmskontoret for å hente våre etterlengtede diplomer som er beviset for at vi har gått de siste 100 km  frem til Santiago. og vi avslutter dagen med  den daglige Pilgrimsmessen før vi spiser deilig tapas under en felles middag i Santiagos hovedgate.

pilgrimstur-sarria-2017-4
pilgrimstur-sarria-2017-3
pilgrimstur-sarria-2017-12

Dag 7 y Dag 8 metropolen Madrid

Vi står opp tidsnok til å få med oss en fantastisk frokost på vårt hotell i Santiago før vi reiser til flyplassen og tar flyet til Spanias hovedstad, verdensmetropolen Madrid.

En ganske stor, men kjært velkommen kontrast spør du meg.  Alle damene  hadde glemt alle såre føtter og trøtte bein og satte full fart ut for å utforske Madrid og alt det spennende som hovedstanden har å by på. Hotellet vårt ligger midt i smørøyet med gangavstand til alle severdigheter og shopping av beste slag,  så det var bare å kaste seg ut i det. Vi hadde en felles middag på en tapasbar i Madrid som er flott avslutning på en fantastisk uke.

Jeg skal få lov til å takke alle som har vært med meg på Camino Santiago turen de siste årene både i fra Sarria og fra Tui dere har alle bidratt til en fantastisk opplevelse for meg og for all som har  vært med. TUSEN  TAKK